11.03.2019

Veidekke utviklet BIM-kiosk med Rufo

Da Veidekke bestemte seg for å utvikle en solid BIM-kiosk som skulle tåle støv, vær og vind, kontaktet de Rufo for en skreddersydd løsning.



– Når vi startet å undersøke mulighetene for en skreddersydd, fleksibel BIM-kiosk, fant vi raskt ut at Rufo var en leverandør vi kunne jobbe tett sammen med, sier Fred Pettersen, IT- og driftsansvarlig i Veidekke.


Rufo var raske med tilbakemelding på henvendelsen fra entreprenørfirmaet, og de to bedriftene fikk fort en god dialog.  


– God fleksibilitet for skreddersydde endringer av produktet, samt lave kostnader og en faglig dyktig leverandør, var helt avgjørende for starten på det gode samarbeidet som vi fortsatt har i dag, sier Pettersen.

 


– Proaktive og hjelpsomme


Prosessen med å utvikle Veidekkes BIM-kiosk startet i 2016. BIM står for bygningsinformasjonsmodellering, og tanken bak er å få en arena hvor alle fagarbeidere og funksjonærer samles der hvor bygningsarbeidet faktisk gjennomføres. Med dette verktøyet kan de ansatte ha oppdaterte 3D-modeller og annen digital informasjon tilgjengelig ute på byggeplassen.


– Det var viktig for oss å få utviklet et «skall» av god kvalitet som kunne fungere til alle typer oppdrag. For eksempel oppdaget vi at den ene prototypen vår var for stor til å kunne transporteres gjennom en vanlig dør. Dermed ble det gjennomført en del endringer i neste pilot, forteller Pettersen.


Totalt ble det laget fire piloter av skallet til BIM-kiosken før den endelige versjonen som er i bruk i dag ble satt i produksjon.  

 

 


– Rufo har vært veldig proaktive og hjelpsomme, og de har kommet med mange gode forslag til løsninger på ulike utfordringer. De har vært veldig flinke til å stille de gode spørsmålene som har fått oss på riktig bane når vi har tenkt litt feil, sier Fred.

 

Les også: Rufo hjelper deg finne riktig transportkasse


 

Veidekke BIM-Kiosk


 


– «Reodor Felgen-løsning» for støvutfordring


Det er mye å ta hensyn til når elektrisk utstyr skal oppbevares trygt på en byggeplass, samtidig som det enkelt skal kunne brukes. Blant annet var støv en av de store utfordring som måtte løses. Små partikler har lett for å ta knekken på elektronisk utstyr, men samtidig trenger PC-en ventilasjon for å fungere optimalt.


– Rufo kom opp med en skikkelig «Reodor Felgen-løsning» på dette problemet ved å montere støvsugerfilter på innsiden av ventilene. Dette er både lett å få tak i og bytte ut, og det har fungert helt supert. Etter over to års bruk har vi enda ikke hatt noen problemer med støv, sier Pettersen fornøyd.

 

Trenger du en BIM-kiosk? Send oss en forespørsel her!




– Stolte over produktet


I starten av 2019 er det rundt 30 BIM-kiosker i bruk på Veidekke sine prosjekter, men målet er at alle prosjekt skal bruke en eller flere BIM-kiosker.


– BIM-kiosken er veldig spesiell for oss og har gjort hverdagen enklere for både fagarbeidere og funksjonærer ute i prosjektet eller inne på brakkeriggen. Vi har stor nytte av dette produktet og vi samarbeider godt med Rufo, sier Pettersen.


Hos Rufo er hele prosessen med å utvikle og bestille et produkt digital. De siste fem årene har bedriften utviklet seg til å bli 100 prosent papirløse, noe som gjør både utviklingsprosessen og produksjonen mye mer effektiv og presis fra A-Å.


– Jeg som har bakgrunn fra IT er imponert over hva Rufo har fått til på den digitale fronten. Det at de har kommet dit de er i dag er en reise man ikke skal kimse av, sier Fred.

 


Har du behov for en skreddersydd transportkasse? Vi hjelper alle bransjer utvikle det produktet de trenger. Kontakt oss her!